Aj keď sa vám to možno tak nezdá, personalistika je jedným z najdôležitejších odvetví každého podniku či firmy. Patrí medzi základné piliere podnikania. Dokonca, je prvým oddelením, s ktorým prichádzame do kontaktu. Personálny manažment zohráva vo firme obrovskú významnú úlohu, a to nie len pri výbere svojich budúcich zamestnancov. Poďme si spoločne „posvietiť“ na túto zaujímavú aplikovanú vednú disciplínu – personálny manažment. Aké sú úlohy a zodpovednosti správneho personalistu firmy? Úlohou personálneho manažmentu je prvotne zabezpečiť plynulé fungovanie a súlad medzi pracovnými miestami a zamestnancami.

manažment

Ich obsadenie na správne pracovné miesto, optimálne využívanie pracovníka na základe jeho vzdelania, skúseností a kompetencií. Má za úlohu vytvárať výkonné tímy za účelom zvyšovania produktivity. Ale okrem toho sa stará o zdravú pracovnú klímu a zdravé medziľudské vzťahy na pracovisku a osobnostný a profesionálny rozvoj svojich zamestnancov. Nuž, nie je to jednoduchá pozícia a vyžaduje si dostatočnú námahu. Personálny manažment je možné vo všeobecnosti rozdeliť do štyroch hlavných zložiek. Prvou sú personálne činnosti. Sú to všetky činnosti, ktoré sa začínajú prijatím zamestnanca až po skončenie pracovného pomeru. Patrí sem prijatie zamestnanca, adaptácia, odmeňovanie, hodnotenie, motivácia, vzdelávanie a skončenie pracovného pomeru. Personálne oddelenie ďalej zabezpečuje sociálne zázemie podniku.

personalistika

Pri niektorých podnikoch je potrebné, aby mali zamestnanci zabezpečené stravovanie, niektorí zamestnávatelia poskytujú ubytovanie, dopravu do zamestnania, zamestnanecké pôžičky, III. pilier, rekreačné pobyty a mnoho ďalších benefitov. Okrem toho, personalista má veľa administratívnej práce. Vypracovať a oboznámiť zamestnancov s vnútornými smernicami – pracovný poriadok, kolektívna zmluva a viesť plán dovoleniek. Táto zložka personálneho manažmentu sa nachádza pod pojmom Pracovné vzťahy. A poslednou zložkou je personálna agenda. Ide o evidenčné a organizačnú náplň práce o pracovníkoch v podniku. Personálny útvar je povinný viesť o každom zamestnancovi podrobnú dokumentáciu vrátane pracovných úrazoch, vzdelaní, rodný list, a podobne.